خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/08/24 - 09:53
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : استان ها
اعظمی نظارت میدانی از استان آذربایجان شرقی را تشریح کرد:

بازدید از گلخانه‌های پیشرفته هیدروپونیک تا زنجیره تولید و عرضه گوشت مرغ و قرمز

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست نظارت میدانی خود از آذربایجان شرقی و واحدهای گلخانه‌ای هیدروپونیک و زنجیره تولید گوشت مرغ و قرمز را تشریح کرد.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نظارت میدانی خود از استان آذربایجان شرقی بر اساس ماموریت محول شده به وی، گفت: جشنواره خوشه های زرین در شهرستان ملکان برگزار می‌شود اما بازار، تولید، فراوانی انگور و کشمش در شهرستان بناب وجود دارد و از چندین واحد تولید کشمش در این شهرستان بازدید کردیم که اشتغالزایی بسیار خوبی دارند .



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه محصول انگور از تمامی نقاط کشور به واسطه وجود واحدهای فراوری با تجهیزات مناسب به شهرستان بناب آورده در آنجا به کشمش تبدیل و صادر می‌شود، ادامه داد: با باغدار انگور در زمینه فراوری، بسته بندی، سورتینگ، صادرات و شناسنامه دار کردن محصولات مباحثی را مطرح کردیم.



وی عنوان کرد: برخی از سموم استفاده شده در جریان تولید محصولات کشاورزی بر روی محصول انگور باقی مانده دارد و این موضوع باعث می‌شود برخی محموله های صادراتی برگشت بخورند.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در شهرستان مراغه نیز نشستی را با حضور کشاورزان، باغداران و دامداران برگزار کردیم که یکی از مشکلات آنها تامین آب مورد نیاز صنایع تبدیلی بود و باغداران این شهرستان علی رغم تولید سیب با کیفیت بالا به دلیل نبود سردخانه مجبور هستند محصول خود را زودتر از موعد به فروش برسانند.



اعظمی با تاکید بر اینکه در شهرستان مراغه 98 درصد محصولات به صورت دیم کشت می‌شود، گفت: در جریان این نظارت میدانی با حضور در شهرستان جلفا از گلخانه‌های 50 و 70 هکتاری بازدید کردیم. سالن‌های این گلخانه به محوطه یک هکتاری برای بسته بندی و سورتینگ متصل بودند.



عضو کمیسیون کشاورزی، تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی اخیرا شناسنامه دار کردند محصولات کشاورزی را مصوب کردیم اما گلخانه‌های پیشرفته شهرستان جلفا از سال‌های قبل این موضوع را اجرا می‌کردند زیرا در سال های گذشته این واحد های گلخانه‌ای در جریان توقف صادرات فلفل دلمه به کشور روسیه آسیب بسیار زیادی دیده بود. از سوی دیگر آزمایشگاه مجهزی را ایجاد کرده بود که میزان فلزات سنگین و باقی مانده سموم در محصولات تولیدی خود را بررسی می‌کردند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: ایجاد شناسه برای تولید محصول کشاورزی مانعی ایجاد نمی‌کند بلکه برای تولید محصول سالم و ردیابی آن در داخل و خارج از کشور اهمیت دارد.



وی عنوان کرد: میزان اکسیژن آب در کشت های هیدروپونیک فاکتور بسیار موثری است، یک شرکت دانش بنیان ایرانی دستگاه تولید نانو اکسیژن را برای اولین بار طراحی کرده بود و گلخانه داران جلفا تایید می‌کردند که در میزان برداشت محصول بسیار موثر بوده، در صورت گذراندن تست های نهایی می‌توانیم این دستگاه را در سایر گلخانه ها نصب کنیم و از هم اکنون در کشورهای خارجی مشتری دارد.



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مجموعه شیرین عسل نیز بازدید کردیم که در زمینی به مساحت 2 هزار هکتار ایجاد شده است، گفت: در این کشت و صنعت زنجیره تولید مرغ از مرغ مادر تا مرغ گوشتی و کشتارگاه ایجاد شده و به میزان 6 میلیون قطعه مرغ گوشتی در آن تولید و بسته بندی می‌شود که می‌تواند نیاز استان های شمال غرب و غرب کشور را تامین کند.



اعظمی با اشاره به اینکه سالن های زیادی طی 4 ماه در مجموعه شیرین عسل ایجاد شده بود تا در آن اقدام به تولید مرغ گوشتی با سیستم‌ها نوین کنند، افزود: یکی دیگر از اقدامات این مجموعه واحد گاوداری بسیار پیشرفته بود و در این واحد نژادهای مختلف گوسفند پرورش داده می‌شد و بدون دریافت ارز از دولت، دام زنده وارد و گوشت آن را به بازار عرضه می‌کردند و این اقدامات باعث شده تا بازار گوشت قرمز ثبات داشته باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 371531
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار